Psihologie an I, semestru II – ce am învățat fain?

În urmă cu un an știm că am să-mi încep studiile la distanță în cadrul Universității Babeș Bolyai din Cluj-Napoca, la psihologie – licență. M-am pregătit ca aproape toți colegii mei de an – singură, dintr-un manual pe care fie nu-l mai văzusem, fie nu mi-l aminteam. (La mine se aplica prima variantă). Am făcut-o cu pasiune și cu mult drag, am mers la admitere și în toamnă m-am numărat printre boboci. Mulți la a doua facultate, ne-am adunat un grup divers unde sprijinul reciproc și munca au fost numitori comuni.

După un prim semestru în care m-am acomodat cu învățământul la distanță, cel de-al doilea a venit cu multe lecții la pachet. Așa că e timpul să împărtășesc cu voi ce am învățat pe parcursul acestuia. Ca de obicei, trecem prin materiile studiate rând pe rând. Pregătiți? Start!

Psihologie cognitivă

Pot spune că a fost una din materiile mele preferate pentru că e atât de legată de lumea de azi! Aici am învățat despre procesele la care e supusă informația din momentul în care o percepem (input senzorial) și până în momentul în care acționăm (output motor). Cred că ați observat deja că am folosit cuvinte precum input și output – da, mașinile de azi se aseamană cu modul în care funcționează creierul nostru. Sau e pe dos? Aici am văzut cât de apropiată poate fi tehnologia de psihologie și invers.

Printre temele abordate au fost atenția și modul în care prelucrăm informațiile (în special cele vizuale), reprezentarea și modul în care ne organizăm cunoștințele sau modul în care învățăm și memorăm. Și un alt lucru pe care l-am descoprit cu uimire parcurgând aceste informații e cât de mult am aflat deja despre modul în care funcționează omul ca întreg – asta ținând cont să distingem la nivel funcțional particule micronice și le înțelegem impactul în organism/creier.

Istoria psihologiei

A doua cea mai faină materie a semestrului! Aici am avut parte de exerciții în echipe la fiecare întâlnire cu profesoara, de lucrări pe texte istorice/legende și de o descoperire a istoriei psihologiei într-un ritm propriun – prin joc aș spune.

Pe de-o parte cred că au fost metodele care s-au apropiat mult de cele din educația non-formală, iar pe de altă parte cred că a fost îndrăgirea istoriei care m-au făcut să apreciez atât de mult această materie. În plus, a înțelege contextul unui subiect sau al unei situații poate schimba enorm datele problemei. La job, în viața personală, la șoală sau la universitate. Keep this in mind!

Introducere în psihologie

Dacă în primul semestru am pus bazele psihologiei și a fost o introducere amplă, acum a fost momentul pentru un deep dive în câteva teme esențiale. Motivația și emoțiile sunt niște concepte cu care cred că merită să fie familiar oricine. Putem înțelege astfel de ce reacționăm în anumite feluri, ținând cont de situații și contexte, dar și să obținem o înțelegere mai largă a emoțiilor și a stărilor afective.

Apoi am aflat mai multe despre personalitate, stereotipuri și cum apar ele sau inteligență. Una din toriile care mi-a plăcut mult legate de inteligență e cea a lui Sternberg în care menționează că inteligența cuprinde trei subteorii care pot fi testate: cea cu care rezolvăm probleme, inteligența practică și inteligența creativă. Și aici am avut un examen la jumătatea semestrului unde ne-au fost testate cunoștințele acumulate pe parcurs.

Psihologie experiemntală și metode de analiză a datelor

Pe scurt: statistică. Din nou! De la experiemnte științifice la fel și fel de principii ale statisticii, de la ipoteze statistice la testarea acestora sau analize de variante, am dezbătut de toate. De fapt, dezbătut e mult spus, ci aflat despre ele cred că e mai corect. Iar cele 2 proiecte, examenul aprțial și cel final ne-au ținut extrem de ocupați pe tot parcursul semestrului. Dar de aici am învățat cât de importantă e consecvența – the hard way!

Psihologie animală

Da, am studiat coportamentul animalelor. Și chiar am fost nevoiți să studiem o vreme un animal – comportamentul lui mai exact – și să facem fel și fel de măsurători. Practic, am fost mici urmași ai lui Darwin. Am văzutaici modul în care au evoluat animatele și cum s-au adaptat. Și bineînțeles că am studiat inclusiv modul în care comunică necuvântătoarele.

Antropologie culturală

Gândirea simbolică, cultură, religii, mentalități magice și tradiționale și cum se leagă ele cu psihologia și cu alte discipline. Asta am debătut aici, pe lângă temele și proiectul pe care l-am avut. All in all, am apreciat că am avut o libertatea de a descoperi aceste teme în ritmul propriu.

Limbă străină

Bineînțeles, am avut și curs de limbă străină obligatoriu, la finalul căruia am dat un examen complet pentru a primi diploma necesară înscrierii la licență. Singura mențiune de aici e că în cazul persoanelor care au un certificat internațioanl de limbă, acesta nu va fi echivalat. E nevoie să se obțină certificatul lucrând cu concepte din sfera psihologiei.

That’s it folks! Pentru detalii despre ce se întâmplă în primul semestru al anului întâi la specializarea Psihologie (nivel licență) din cadrul UBB, puteți consulta și acest articol.

Dacă v-a plăcut articolul, m-aș bucura să-l dați mai departe. Poate cineva dintre apropiații voștri e interesat de studiul psihologiei by the book.

P.S. Tu ce curiozități ai legate de psihologie?

Share: