Povestea cărților personalizate 3D cu Claudiu Nagy

Cum se împacă tehnologia și poveștile? De minune, spun asta cu multă convingere! Nu mă crede pe cuvânt, ci hai să descoperim împreună povestea lui Claudiu, IT-istul din spatele conceptului cărți personalizate 3D.

Claudiu a fost inginer proiectant în domeniul construcțiilor. După finalizarea unei specializări și în IT, s-a alăturat unei companii din Cluj-Napoca ca inginer în domeniul tehnologiei. În prezent se ocupă de mai multe inițiative antreprenoriale, reunite sub conceptul NextSoftDATA, în care e implicat împreună cu soția lui. Regăsim aici și cărțile personalizate 3D, despre care vom afla mai multe.

Când era copil, ce a vrut Claudiu să devină ca adult?

Povestea cărții personalizate 3D

Cum ți-a venit ideea unde astfel de cărți și de ce?

Ideea cărților cu poveste personalizată mi-a venit în timpul facultății și a fost rezultatul predictibil al activităților mele din acea perioadă. A fost un mix potrivit de idei rezultate din literatura pe care o citeam și primii pași pe care îi făceam în direcția antreprenoriatului.

Cărțile de dezvoltare personală pe care le-am citit propuneau mai multe concepte printre care si acela de propagare a unei calități în societate prin propriul exemplu. Un punct de început este de exemplu îndemnul de a fi politicos cu ceilalți.

În același timp, prin interacțiunile de zi cu zi, conștientizasem că societății i-ar putea folosi un ajutor, deoarece schimbarea de mai sus se petrece undeva foarte devreme in dezvoltarea noastră, când suntem copii. 

Aceasta, împreuna cu concluziile unui studiu care a demonstrat teoria conform căreia, prin folosirea numelui persoanei se va obține un efect extraordinar atunci când se dorește transmiterea unui mesaj și încurajarea unui comportament (metoda care face parte chiar din tehnicile de persuasiune), au fost bazele realizării acestei cărți.

Ce mi-am dorit de la carte a fost să aibă un rol puternic educativ prin mesajul pe care îl transmite.  În plus, am vrut să creez o cale de a transmite eficient mesajul despre nucleul de formare a personalității copiilor, implicându-i într-o poveste despre ei, în care eroul principal le poarta numele.

Care din formatorii tăi crezi că a contribuit cel mai mult la omul care a scris cartea și de ce?

Cum ai derscrie personajele din carte și ce transmit ele?

Cel mai important personaj este desigur copilul pentru care se personalizează cartea, acesta fiind prezent pe tot parcursul acțiunii. 

Mi-am dorit să creez un personaj cu care să se identifice copiii care își citesc povestea. Am pornit de la un cadru cât mai comun, cu tușe foarte fade, care să le permită imersarea completă în poveste, confirmând-le astfel „ca ar putea fi o poveste chiar si despre ei”.  Apoi, am strecurat treptat detaliile care le confirma că este de fapt povestea lor, că personajul principal are chiar același nume cu ei, întărind ideea identificării cu personajul principal al poveștii.

3d

Mai apoi, prin apariția personajelor părinților care au același nume ca în realitate, a locului în care se desfășoară acțiunea care este chiar localitatea în care sa află copilul, precizarea vârstei sale și menționarea prietenilor sau a altor personaje din realitate, povestea devine de fapt cea a copilului, el identificându-se complet cu personajul principal.

Părinții din poveste au un rol destul de dificil, așa că probabil se vor identifica cu acestea în realitate. Este foarte greu sa creezi personaje neutre, dar care  să aibă totuși un rol important și moralizator în poveste. 

De aceea, pentru personajele mamă și/sau tată am căutat inspirație în acțiunile părinților pe care i-am avut în preajma si am intenționat ca intriga construită în jurul copilului și a părinților (Copilul cere un cadou fără să fie politicos) să fie una foarte scurtă. E un episod restrâns, urmând ca întreaga poveste care se desfășoară după acest moment sa fie una pozitivă, părinții fiind cei mai buni prieteni ai copilului-personaj, care învață că drumul politeții aduce mult mai multe beneficii.

Politețea este un truc pe care, dacă l-am aplica cu toții am avea aceleași rezultate și dorințe îndeplinite.

Și bineînțeles că la fel ca și copilul din poveste, vei dori acum să știi cum se numește Piticul, pentru a-l putea chema. Ei bine, el își dezvăluie mai târziu numele, pe care trebuie sa-l rostim după ce îi cerem cuiva să ne facă pe plac. Numele lui este…. „TE ROG”.

Piticul este un personaj care prin reprezentările sale grafice implică o proprietate deosebită: se poate face foarte-foarte mic. Pentru copilul-erou-de-poveste, care îl întâlnește în carte și știe ca acesta uneori se face foarte mic si șoptește în urechea oamenilor mari tot ceea ce copilul își dorește, are implicații pozitive. Acum copilul va avea un aliat care practic poate fi oriunde, chiar și acum, aici. El este de fapt cel în jurul căruia se construiește mesajul pe care doresc să îl transmit.

Chiar daca această carte este adresata unui public internațional (fiind tradusă deja în engleză și alte limbi sunt în lucru), cartea este un produs romanesc. Din acest motiv, Piticul Te Rog poartă un costum inspirat de cele populare romanești. Așa că nu-i lipsesc opincile și nici motivele tradiționale de pe îmbrăcăminte.

Pe lângă acest detaliu care, recunosc, este destinat părinților, apare o trimitere la importanța pădurii: casa piticului este o ciupercă din pădure, prin urmare magia este posibila doar atâta timp cat aceasta exista. 

Printre personajele care au un rol educativ este și  Codru, care se recomandă în paginile cărții ca fiind protectorul pădurii și al apelor. El ii transmite copilului că acestea sunt de fapt cele mai de preț bogații ale omului. 

Alte personaje prezente în carte sunt Regele Frunză și Regina Arbore, cuplu de la care copilul va învăța cum se poate orienta în pădure în funcție de mușchii arborilor. Părinții care vor caută simbolistica suplimentară a acestor personaje, vor sesiza  egalitatea absolută sugerată de asocierea inversă Rege Frunză/Regină Arbore, valoare în care și noi credem.

Ciupercuțele cu pălărie roșie sunt cele de la care copilul învăța că nu trebuie atinse niciodată, „fiindcă daca sunt atinse, acestea rămân supărate pentru totdeauna”. Motivul din spate este unul mult mai practic, ce ține de pericolul pe care îl prezinta toxicitatea acestor elemente des întâlnite în pădure.

Personajele sunt alese astfel încât să aibă o importanță deosebită în realitate, sau o simbolistică. Un detaliu interesant, mai evident părinților, ar fi că experiența copilului în pădure, care este de fapt un vis, este marcată de simbolurile si indiciile împrumutate din lumea reala. De exemplu experiența din pădure este declanșata de parcul care se vede pe fereastră și pe care personajul principal îl desenează. Reprezentarea grafică a ciupercuțelor este de fapt derivată din forma ceasului din camera copilului, scopul acestor elemente tranzitorii fiind acela de a transforma povestea dintr-una fantastică într-una posibilă.

Totodată, cadrul din care începe aventura din pădure încurajează două activități: una creativă – desenul (de care personajul principal este pasionat) și una care contribuie la creativitate – cititul (pe care cartea deschisa de pe masa îl sugerează).

Ce aduce nou această carte?

Cartea vine în ajutorul părinților care caută să includă în activitățile copiilor care sunt asaltați de tehnologie un nou mijloc de petrecere a timpului printr-o activitate diferită, care îl implică pe copil direct. Cartea este atractivă pentru copii pentru că sunt chiar eroii poveștii (ceea ce nu se întâmplă în cărțile clasice de povești), le permite colorarea tuturor scenelor din carte în varianta 2D a cărții și le oferă o experiența inedită prin utilizarea ochelarilor anaglifici care însoțesc cărțile de tip 3D.

Cât timp a durat realizarea acestei cărți?

Ceea ce vedem astăzi este rezultatul unui proiect care s-a întins pe 4 ani, începând cu realizarea poveștii și a graficii. Stadiul actual este cel de dezvoltare a funcționalității site-ului, traducerea în mai multe limbi și dezvoltarea unei aplicații mobile care în urma scanării unui cod QR aflat la finalul cărții ce conține toate datele de personalizare, să permită continuarea aventurii copilului în câteva jocuri educative în care este însoțit de personajele cărții, experiența fiind din nou personalizată.

Cine îți sunt colaboratori în acest proiect?

Formez echipa de implementare a proiectului împreuna cu soția mea, Oana, care are un rol foarte important atât în dezvoltarea proiectului cărții personalizate, cât și prin susținerea în ceea ce privește celelalte inițiative antreprenoriale pe care le avem.

Totodată, realizarea cărții în forma actuală nu ar fi fost posibilă fără aportul deosebit și talentul incontestabil al graficianului cu care am colaborat, Andrada Stepan, absolventă a Universității de Artă si Design – secția Grafic. Ea a surprins perfect ideile pe care cartea dorește să le transmită și le-a materializat într-un mod care, deși pot fi atins de subiectivism, m-a impresionat.

Care e replica ta preferata din carte?

Desigur ca replica preferata este cea în care Piticul TE ROG își dezvăluie numele și ne învăța pe toți acest truc minunat care pur si simplu face lucrurile să se întâmple atunci cand cerem ceva cuiva.

3d

Cui ai dăruit prima carte personalizată 3D și care au fost reacțiile primite?

Prima carte dăruită a fost o mostră realizată pentru un junior din familie. Reacția lui a fost una foarte pozitivă și încurajatoare. Atunci a fost foarte entuziasmat de faptul că toți membrii familiei sunt prezenți alături de el în carte. Recent, mama lui mi-a spus că au răsfoit din nou cartea și că într-adevăr mențiunea de pe coperta „Un cadou pe care îl va redescoperi cu plăcere odată cu trecerea anilor” s-a confirmat în cazul lor.

Cui recomanzi cartea?

Cartea 2D, care poate fi desenată, este recomandată copiilor cu vârste începând cu 2 ani, iar cartea 3D am putut observa ca a primit feedback pozitiv mai ales din partea copiilor cu vârste de peste 3 ani, aceștia fiind impresionați de „magia” care se întâmplă atunci cand își pun ochelarii 3D și privesc scenele speciale cu efecte tridimensionale.
In ipostaza de cadou-amintire, cartea poate fi dăruită părinților, începând de la prilejul unui cadou-surpriza pentru părinții unui nou-născut.

Cum se poate comanda cartea?

Cartea personalizată poate fi comandată în varianta tipărită sau în format electronic, în limbile romană și engleză, atât în varianta 2D și de colorat, cât și în varianta 3D care include ochelari anaglifici. Comanda se face completând un formular de personalizare aflat pe site-ul www.CarteaMea3D.ro, secțiunea Comandă.

În plus, untem ușor de găsit pe Facebook, pe pagina Cărți Personalizate 3D, pe Instagram si Twitter. Dorim să extindem comunitatea care s-a creat în jurul cărții în Romania printr-o pagină dedicată celor care prezintă interes pentru cărțile scrise în limba engleza (respectiv în celelalte limbi în care cartea va fi tradusă).

Perspective de viitor

Ce planuri ai cu proiectul Cartea mea personalizată 3D?

Planurile pe care le avem cu acest proiect implică realizarea cărților în limbile germană, franceză, italiană, spaniolă și maghiară, adaptarea website-ului pentru aceste țări și bineînțeles lansarea aplicației mobile dedicate.

Ce alte proiecte mai implementezi cu NextSoftDATA?

Iată-ne ajunși la finalul poveștii lui Claudiu și a cărților pe care le creează. Partea faină e că acestea sunt despre noi și despre copiii noștri, în care cei mici ajung să fie eroi. Totul într-o carte de citit, colorat și povestit.

Acum e rândul tău! Spune-mi, ți-ar fi plăcut să ai o astfel de carte în copilărie sau ai face-o azi cadou unui copil?

Share: