Let’s Code! Club de programare și robotică pentru copii

Azi vreau să vă povestesc despre pasiune – pasiunea care schimbă totul. Și pentru asta am să vă fac cunoștință cu o persoană care iubește ceea ce face și construiește frumos împreună cu copiii din Cluj-Napoca, cu fel și fel de limbaje de programare. Dar hai să începem cu o mică introducere, că așa-i stă bine oricărei povești.

Omul care m-a făcut să iubesc tehnologia a fost Cristina, profesoara pe care am întâlnit-o în gimnaziu. Și nu vorbesc acum despre a folosi tehnologia, ci mă refer la pasiunea pentru a o crea. Ea mi-a demonstrat că se poate orice, că orice problemă are o rezolvare și că singura limită e imaginația noastră. Cristina a fost un model pentru mine și nu cred că pot evidenția suficient cât de mult e nevoie ca fiecare să avem astfel de modele. Și pentru că vorbim de exemple și de oameni care șlefuiesc minți și învață copiii să zboare, azi vreau să v-o prezint pe Camelia Pop, fondatoare și trainer la Let’s Code.

Povestea Let’s Code

Let’s Code e un club diferit. Unul în care copiii își doresc să vină iar și iar și iar. Nu-i obligatorie prezența, dar le place aici pentru că au șansa să descopere posibilitățile infinite pe care le oferă tehnologia. Aparent se joacă, în realitate învață: să ia decizii, să colaboreze, să fie creativi și să facă un produs final. Iar crezul lui Cami, care coordonează acest club de programare și robotică, e că-i crucial să expunem copiii la tehnologie – atât fete cât și băieți. E important să cunoaștem tehnologia și să-i dăm o șansă.

Așa că după 15 ani petrecuți în industria IT și după cluburi de programare înființate pentru copiii colegilor unde a predat și a făcut proiecte cu o consecvență uimitoare, Cami a decis să ofere din magia ei cât mai multor copii din Cluj-Napoca. Let’s Code îi spune acestui laborator unde pasiunea se întâlnește cu tehnologia și creativitatea.

Ce se întâmplă la un club de programare și robotică?

În timpul anului școlar au loc cursuri, iar în perioada vacanțelor sunt tabere de programare. De exemplu, vara aceasta au fost organizate tabere ce au avut teme precum: dezvoltare de jocuri, artă interactivă, modă și design sau videoclipuri și muzică. Nu știu alții cum sunt, dar mie să-mi fi spus despre temele astea când aveam între 8 și 14 ani, sigur mă atrăgeau (ce-i drept, și acum m-aș duce la cursurile acestea!).

Și dacă tot am menționat deschiderea anului școlar, din 16 septembrie încep cursurile pentru cei mici. Acestea se țin o dată pe săptămână, după ore și durează 1:20h. Cam cât pot să stea concentrați și atenți cei mici. Iar dacă e de interes care sunt temele abordate, iată-le:

  • Bazele programării
  • Dezvoltare de jocuri cu Scratch
  • Programare web
  • Dezvoltare de aplicații mobile
  • Modelare și printare 3D
  • Robotică cu Sphero BOLT
  • Robotică cu Cozmo
  • Arduino & smart things
  • RPG game maker cu 2D și 3D
  • Machine Learning cu IBM Watson

O mulțime de oportunități pentru cei mici, ținând cont că nu doar învață să codeze, ci și învață engleză, își fac prieteni și se distrează. Dar nu mă crede pe cuvânt, uite ce spun ei, protagoniștii laboratorului de magie (sau al clubului de programare și robotică – cum alegi să-i spui).
– ”As descrie tabăra ca cea mai tare tabără din lume.”
– ”Am învățat multe lucruri despre modă și design, ceea ce mi-a plăcut foarte mult și mi-am făcut 4 prieteni noi.”
– ”Am învățat că la orice problema găsești o soluție!”

Cu ce lecții te mai alegi trecând pașii clubului Let’s code?

Fiecare copil face parte dintr-o grupă de maxim 10 elevi. Asta înseamnă că pe lângă cunoștințele teoretice care sunt dobândite, mai sunt câteva aspecte improtante care te învață un astfel de club și care vor fi cu siguranță de mare preț în lumea de după școală.

  • Planificarea iterativă a unui proiect, luând în considerare preferințele utilizatorilor și ale colegilor. Empatia și colaborarea vor fi descoperite aici.
  • Descompunerea problemelor complexe în bucăti mici. Mai știi ce spuneam la început că oameni precum Cristina sau Cami demonstrează mereu că orice se poate soluționa? Acesta e unul dintre secrete care este transmis și celor mici.
  • Înțelegerea deciziile pe care le-au luat atunci când au implementat proiectul folosind comentarii, prezentari si demonstratii și conștientizarea consecințelor.

Detalii despre club, dar și despre programul activităților și adresa acestuia găsiți pe site.

Interviu cu Camelia Pop

Ce spun copiii în timpul orelor petrecute la Let’s Code?

Cami: Copii spun că le-a placut că “am discutat”. Avem zilnic sesiuni pe tema “Cum să fim buni cetățeni digitali”.
De exemplu:
– ce înseamna sa fim responsabili online: să alegem cu grijă ce vizionăm, să nu distribuim informații personale, să vorbim frumos, etc.
– de ce avem nevoie de parole puternice și cum construim parole pe care să le ținem minte.
– amprenta noastra digitală și ce responsabilități avem față de noi înșine și față de ceilalți.
– falsuri online, retușări și editări creative și cum să nu credem absolut tot ce vedem pe internet.
– importanța păstrarii unei balanțe digitale sănatoase, ce, când și cât vizionăm online.

Cum raspundem la afirmatia: „Programarea nu-i pentru oricine/copilul meu”?

Cami: Și noi credem că programarea nu este pentru oricine. Cei care urmează cursurile Let’s Code nu se pregătesc neaparat să devină programatori. Dar cu siguranță gândirea logică, abilitățile de design (vizual sau de produs), abordarea problemelor complexe prin împărțirea în probleme mai mici sau prin metoda „greșeste și apoi încearcă din nou”, planificarea și lucrul in echipă sunt competențe utile indiferent de meseria pe care o vor alege copiii în viitor.
Iar pentru cei care își descoperă o pasiune pentru programare, avem pregatite o serie de provocări din ce în ce mai complexe: cursuri de Python, de robotică, de modelare și print 3D, de machine learning, electronica, etc.

Ce le spunem copiilor cand spun: nu pot/nu știu?

Cami: Unul din feedback-urile mele preferate de la finalul unei tabere a fost: „Am învățat că la orice problemă găsești o soluție!” Și aș completa cu “cel puțin o soluție” 🙂
Toți copiii spun la un moment dat “nu pot/nu știu”, iar reacția/răspunsul trainerului este de o importanță majoră. Noi abordăm întotdeauna această situație ca fiind una normală, încurajăm copilul să mai încerce, îi punem întrebări ajutătoare și îi dăm siguranța și încredere spunându-i că e normal să nu reușim din prima încercare. Când se ivește momentul oportun, discutăm despre bug-uri în dezvoltarea software și despre procesul de testare și fixare a bug-urilor, ceea ce le dă mai mult confort și curaj aflând că și cei de la Google si Apple greșesc 🙂

Subiectul este abordat chiar de la prima lectie, în momentul în care discutăm despre regulile clubului. Printre ele avem:
– Nu mă supăr
– Nu mi-e frică să încerc
– Întreb atunci când nu știu
– Îi ajut pe colegi

În felul acesta setăm așteptările corect și apoi este mai ușor să rezolvăm situațiile frustrante când ceva nu iese așa cum vrem din prima încercare.

Ai fost recent la o conferință de scratch – care-s perspectivele cand vine vorba de programarea pentru copii?

Cami: Aș sumariza în felul următor: nu contează tool-urile pe care le folosim, contează pedagogia! Și asta se poate traduce în câteva principii:
– Proiectele pe care le facem cu copiii să abordeze teme de interes pentru aceștia: dezvoltare de jocuri, videoclipuri și muzică, modă și design,etc.
– Fiecare sesiune să aibă un rezultat concret, o reușită, un proiect funcțional.
– Noțiunile noi trebuie introduse la momentul potrivit și într-un context familiar lor.
– Să ne distrăm și să ne facem prieteni care au aceleași interese/pasiuni ca și noi.

Și uite așa am ajuns din nou la pasiune. Cu aceasta în gând și cu ideea că orice e posibil aș vrea să rămânem la finalul poveștii. Iar dacă vreți să îi înscrieți pe cei mici la un club unde se distrează și învață, Let’s Code e răspunsul.

Share: